انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

بوشهر - ایرنا - مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: هم اکنون عمده ترین تهدیدها در بخش زیست بوم های این استان مربوط به تخریب مناطق مرجانی است.

حسین دلشب روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: صد وصیادی و استفاده روش های مخرب، برداشت مرجان از سواحل، لنگر اندازی در مناطق مرجانی، گرمایش و آلودگی های دریایی از جمله مهمترین عوامل تخریب مرجان ها و زیست بوم های دریایی در استان بوشهر است.
وی اضافه کرد: مهمترین زیستگاه های دریایی اکوسیستم های مرجانی است که در آب های استان بوشهر جزایر خارگ و خارگو و فارسی، نایبند و سواحل شهر بوشهر دارای مناطق مرجانی هستند.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر بیان کرد: پایداری اکوسیستم دریایی، تولیدات دریایی، اکوتوریسم، مطالعه و تحقیق از مهمترین دلایل حفاظت از مناطق مرجانی است.


دلشب درارتباط با وضعیت محیط زیست دراستان بوشهر اظهارکرد: در این استان هفت منطقه تحت مدیریت سازمان محیط زیست با مساحت 152 هزار هکتار وجود دارد که 6.5 درصد از مساحت این استان را در بر می گیرد.
دلشب یادآور شد: مناطق حفاظت شده حله، مند، پارک ملی دریایی نایبند، پارک ملی دیر- نخیلو، پناهگاه حیات وحش خارگ، اثر طبیعی ملی کوه نمک و اثر طبیعی ملی خارگو از مهمترین جلوه های زیست محیطی استان بوشهر هستند.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر اظهارکرد: مهمترین معضلات در مناطق یاد شده جاده کشی و دخل و تصرفات دستگاههای اجرایی در این مناطق، ایجاد خطر آتش سوزی، افزایش میزان مرگ و میر دام و طیور، خسارت به زیستگاه ماهیان و حیات وحش، کاهش آب، افت سطح آبهای زیر زمینی، کاهش کیفیت آب های سطحی و زیر زمینی، افزایش شدید درجه حرارت است که به عنوان عوامل تهدید در منطقه های تحت مدیریت سازمان محیط زیست در استان بوشهر به شمار می رود.


دلشب اضافه کرد: افزایش بیماری های انسانی، جانوری و گیاهی، هجوم حشرات، انقراض برخی گونه های گیاهی و جانوری کمیاب از دیگر معضلات مناطق هفت گانه محیط زیست در استان بوشهر است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر گفت: درقسمت های دریایی نیز وجود تاسیسات نفت و گازمستقر در خشکی ( اسکله ها و پایانه ها دربنادر، سازه ها، سکوها و تاسیسات ساحلی بندری)، فعالیت های کشاورزی و آبزی پروری، استحصال اراضی ساحلی، اکتشاف و انفجار و فاضلاب های شهری از عوامل عمده بروز آلایندگی و کاهش تنوع زیستی و درپی آن نبود تعادل در توسعه پایدار مناطق هستند.


وی افزود: تحت حفاظت قرار گرفتن همه گونه های در معرض تهدید وآموزش و تبلیغ همگانی برای شناخت مواهب زیست محیطی به عموم گردشگران داخلی و خارجی از راهکارهای حفاظت بهینه و صیانت از جذابیت های محیط طبیعی استان بوشهر به شمار می رود.


دلشب در ارتباط با تالاب های استان بوشهر بیان کرد: تالاب های ساحلی این استان شامل خلیج نایبند، حله ، دیر - نخیلو، خارگ ( پناهگاه حیات وحش)، خارکو ( اثر طبیعی ملی ) و مند (منطقه حفاظت شده ) است.


وی ادامه داد: این تالاب های یاد شده با دارا بودن شاخص های مناسب قابلیت ارتقا و ثبت در لیست تالاب های کنوانسیون بین المللی رامسر را داراست.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر با اشاره به مشکلات فراروی تالاب های استان بوشهر اظهار کرد: فعالیت های صنایع بویژه نفت و گاز و پساب های حاصل از آنها، ایجاد سد، تخریب و تصرف اراضی برای فعالیت های کشاورزی و انسانی و احداث جاده تالاب ها را با آسیب و مشکلات زیادی همراه کرده است.


وی گفت: با استفاده از فناوری های نوین و پژوهش های صورت گرفته می توان بعضی از آسیب ها و مشکلات یاد شده را برطرف و یا به حداقل رساند.


دلشب با اشاره به خشک شدن بخشی از جنگل های حرای پارک ملی نایبند گفت: وجود جاده قدیمی احداث شده روی دهانه خور بساتین و نرسیدن آب مورد نیاز باعث خشک شدن جنگل های حرا شده است.


وی با اشاره به خشک شدن بخشی از تالاب حله گفت: خشک شدن بخشی از این تالاب به علت خشکسالی، احداث سد و رسوب گذاری و نرسیدن آب صورت گرفته است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: با توجه به مطالعات و پژوهش های صورت گرفته لایروبی در بخش هایی از جنگل حرای نایبند و تالاب حله ضرورت دارد.


وی بیان کرد: طرح مطالعاتی شناسایی و بررسی مناطق شاخص تالابی استان بوشهر برای معرفی به کنوانسیون رامسر در این استان اجرا شده است.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: بررسی وضعیت گذشته، حال و آینده تالاب های استان، شناسایی مناطق تالابی جدید قابل ارتقا به مناطق تحت مدیریت محیط زیست، تکمیل فرم های مربوط به کنوانسیون رامسر از برنامه هایی است که در قالب طرح یاد شده به اجرا درآمده است.


وی درباره طرح مطالعاتی محاسبه نیاز آبی زیست محیطی تالاب حله گفت: شناسایی وضع موجود محیط زیست تالاب حله و بررسی مرزهای حوزه تالاب، محاسبه حجم آب منابع آبی آن در قالب این طرح اجرایی شده است.


دلشب همچنین از اجرای طرح تعیین وتثبیت مرز پارک ملی دریایی نایبند و منطقه حفاظت شده مند خبر داد و گفت: علامت گذاری این دو منطقه به دلیل همجواری با منطقه ویژه پارس جنوبی و توسعه فراوان این منطقه با استفاده از بنچ مارک صورت گرفته است.


وی با اشاره به در دستور کار بودن طرح بنچ مارک گذاری منطقه حفاظت شده حله بیان کرد: اعتبار مورد نیاز این طرح تامین شده و بزودی عملیات اجرایی آن آغاز خواهد شد.


مدیرکل حفاظت محیط زیست بوشهر در ارتباط با دوره های آموزشی برگزار شده توسط این اداره گفت: سه دوره کارگاه مشورتی طرح تدوین مدیریت جامع تالاب حله، دوره آموزش حفاظت از مناطق چهارگانه تحت مدیریت تاکنون برگزار شده است.


وی بیان کرد: ارزیابی استراتژیک زیست محیطی و مدیریت سواحل، دوره آموزشی GPS، چاپ کتاب گردشگری مناطق تحت مدیریت استان بوشهر و کتاب تالاب حله نیز از جمله اقدامات صورت گرفته توسط اداره کل محیط زیست استان بوشهر است.


دلشب با تاکید بر ضرورت فعالیت دبیر خانه تالاب ها در استان بوشهر اظهارکرد: به منظور هماهنگی وبرنامه ریزی برای اجرای طرح های تالابی دبیر خانه تالاب های استان بوشهر دراین استان اجرا شده است.


وی گفت: زادآوری پرندگان مهاجر تابستانه در جزایر نخیلو، ام الگرم و خارگو، مهاجرت پرندگان زمستان گذران در جزایر خان و تهمادون و جزایر منطقه حفاظت شده حله، تخم گذاری لاکپشت های دریایی بشدت در معرض خطر انقراض منقار عقابی در جزایر نخیلو، ام الگرم، خارگو و سواحل پارک ملی نایبند، تخم گذاری لاکپشت سبز در معرض تهدید در جزایر خارگو و فارسی و تخم گذاری لاکپشت دریایی زیتونی در پارک ملی نایبند از ویژگی های زیست بوم های دریایی استان بوشهر است.


دلشب اضافه کرد: وجود پستانداران دریایی دراطراف جزایر و آبهای استان نیز از فرصت های زیست محیطی استان بوشهر است.


وی ادامه داد: گله هایی از دلفین گوژپشت در منطقه حفاظت شده مند و پارک ملی دیر نخیلو نیز به صورت دایم حضور داشته و بومی منطقه هستند.


دلشب یادآور شد: پایش لاکپشت های دریایی تخم گذار در جزایر استان بوشهر از سال ها پیش آغاز شده و تاکنون بیش از 300 قطعه از لاکپشت های ماده ای که برای تخم گذاری به مناطق و جزایر استان آمده اند بیومتری و پلاک گذاری شده و مطالعه روی آنها ادامه دارد.


مدیرکل حفاظت محیط حفاظت زیست استان بوشهربیان کرد: استقرار شهر های بزرگ در سواحل و تکمیل نبودن شبکه دفع پساب و تصفیه خانه پساب نیز یکی از عوامل آلایندگی در سواحل استان بوشهر است.


مدیرکل محیط زیست استان بوشهر اضافه کرد: از دیگر تهدیدات آلودگی های دریایی وجود پسماند های شناور در دریا و حرکت آنها با امواج و تجمیع در ساحل است.


دلشب اضافه کرد: این پسماند ها که بیشتر توسط شناورهای کوچک و بزرگ تولید باعث آلودگی محیط زیست دریایی می شود.


مدیرکل حفاظت محیط زیست استان بوشهر یادآور شد: تورهای صیادی سرگردان اسقاطی نیز باعث تولید پسماند و گیرافتادن و تلف شدن انواع جانوران و نوزادان آنها شده است. ک/3


6043

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۲۲
انجمن حامیان محیط زیست

تخریب مناطق مرجانی

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی