انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

بوشهر - سواحل استان بوشهر فرصت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری محسوب می‌شوند ولی تا کنون به خوبی از این ظرفیت‌ها استفاده نشده و گردشگری استان بوشهر تنها منحصر به نوروز است.

خبرگزاری مهر - گروه استانها: استان بوشهر دارای بیش از ۹۰۰ کیلومتر ساحل است که این سواحل ظرفیت بسیار خوبی برای توسعه گردشگری، اماکن تفریحی و فضاهای ورزش‌های ابی و ساحلی است.

برخورداری از چند کیلومتر ساحل برای بسیاری از کشورها یک آرزو محسوب می‌شود ولی ما که از این سواحل گسترده برخورداریم، به خوبی از مزیت‌های آن بهره نبرده‌ایم.

هر چند در بخش تجارت و صید و صیادی از دریا استفاده‌هایی صورت گرفته ولی در بسیاری از زمینه‌های درآمدزا و اشتغال‌زا از جمله توریسم اقدامات چندانی صورت نگرفته است.

گردشگری ساحلی زمینه‌ساز ایجاد اشتغال و توسعه درآمد در بسیاری از کشورهای جهان است ولی در استان‌های جنوبی، گردشگری ساحلی تنها در فصل نوروز خلاصه می‌شود و شرایط مناسبی برای گردشگری دریایی و ساحلی وجود ندارد.

استان بوشهر یکی از گردشگرپذیرترین نقاط کشور در ایام نوروز است که توسعه زیرساخت‌های گردشگری مناسب و ایجاد اماکن تفریحی در سواحل می‌تواند گردشگری استان بوشهر را از انحصار نوروز خارج کرده و در همه فصول سال شاهد حضور گسترده گردشگران باشیم.

لزوم توجه به مسائل زیست‌محیطی در توسعه گردشگری ساحلی

یکی از فعالان زیست‌محیطی استان بوشهر در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: استان بوشهر دارای ظرفیت‌های بالایی در بخش سواحل است که نیاز است توجه ویژه‌ای به مسائل زیست‌محیطی در سطح استان صورت بگیرد.

غلامرضا نعمتی اضافه کرد: ساحل ماسه‌ای و صخره‌ای ممتدد با چشم‌اندازهای زیبا و بدیع قابلیت‌های از جمله گشت دریایی، ماهیگری و بازی‌ها و سرگرمی‌های مفرح با ماسه و بر بستر ساحل، پیاده روی، شنا و ... است.

دبیر انجمن یاوران طبیعت ادامه داد: چنانچه طرح جامع گردشگری ساحلی استان با تکیه بر صدور مجوز برای پروژهای هم‌زاد با حفظ اکوسیستم و کالبد بکر طبیعی مورد مطالعه و تدوین قرار بگیرد، در جذب بیشتر گردشگر تاثیر به‌سزایی دارد.

وی بیان کرد: برای استفاده بیشتر از سواحل استان، ایحاد زیرساخت‌های گردشگری اعم از توسعه اماکن سرویس‌دهنده از جمله دفاتر خدماتی و پشتیبانی گردشگری، تسهیلات مرتبط پارکینگ‌ها، امنیت، اغذیه، استراحت‌گاه و ... باید در دستور کار قرار بگیرد.

نصب و استقرار تجهیزات پسماند در سواحل

نعمتی در ارتباط با وضعیت بهداشتی سواحل نیز گفت: تصور غلط حاکم بر افکار برخی خدمه شناورها باعث شده تا فکر کنند که دریا همه چیز را درخود حل می کند بنابراین پسماندها را روانه دریا می کنند، ادوات و تورهای مفقودی صیادان و غیرو همه به سمت ساحل می‌آیند و موجب تلنبار زباله‌های متراتب این سهل‌انگاری‌ها و رفتارها می‌شود.

وی بر لزوم نصب و استقرار تجهیزات پسماند از جمله سطل‌های زباله در فواصل مناسب از نوار ساحلی تاکید کرد و افزود: رسانه‌ها نیز نقش مهمی در آموزش و ارتقای سطح فرهنگی زیست محیطی دارند که باید در این راستا فعالیت بیشتری داشته باشند.

نعمتی با بیان اینکه مردم استان بوشهر همواره در حفظ و نگهداری از ساحل تلاش ویژه‌ای دارند، اضافه کرد: به سبب کمبود امکانات، تجهیزات و خدمات موجب آلودگی‌های ناخواسته مقطعی می‌شود.

http://media.mehrnews.com/d/2015/03/26/4/1626534.jpg?ts=1432719998552

سواحل استان بوشهر فرصت مناسب جذب توریسم

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر گفت: سواحل بوشهر بالاترین ظرفیت این استان در رونق صنعت توریسم و گردشگری هستند که از آنها به عنوان فرصت سرمایه گذاری خواهد شد.

سیدمحمدحسن باستی در گفتگو با مهر اظهار داشت: از ۳۷ شهر استان بوشهر، ۱۴ شهر آن بندری و ساحلی هستند که به تناسب موقعیت هر شهر، از فرصتی برای توسعه سرمایه گذاری در گردشگری بهره خواهیم گرفت و در قالب برنامه‌ریزی‌های انجام شده، فضایی ایجاد خواهد شد که از این پتانسیل‌ها بیش از گذشته استفاده شود.

وی یادآور شد: در سفر اخیر هیات دولت به استان بوشهر، ایجاد دهکده های گردشگری دل آرام، گناوه و بوشهر تصویب شد که در حال حاضر مشاورینی برای آنها انتخاب شده و طرح جامع مطالعاتی این سه دهکده گردشگری در دست تهیه و انجام است.

مشارکت بخش خصوصی و دولتی در ایجاد دهکده‌های گردشگری

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر بیان کرد: از آنجا که نقش غالب سواحل استان، جذب توریست و ایجاد فضای تفریحی است، شرایط حضور سرمایه گذار در آنها فراهم خواهد شد تا با شرایط جدیدی که پیش روی این مناطق قرار می گیرد زمینه حضور گردشگران مهیا شود.

باستی ادامه داد: طبیعی است که بخشی از زیرساخت‌های مورد نیاز مانند هتلینگ و اسکان که کاربری‌های مناسب آن در طرح پیش بینی شده، توسط سرمایه‌گذاران بخش خصوصی و بخش دیگری از زیرساخت‌ها توسط دولت ایجاد می‌شود.

وی افزود: سوئیت، کمپینگ‌های اقامتی و تجاری خاص و فضاهای تفریحی، از جمله دیگر مواردی است که در سواحل دهکده‌های گردشگری اجرا خواهد شد.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1392/01/05/IMG01384288.jpg

توسعه ورزش های ساحلی و آبی

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر با اشاره به اینکه طبق مصوبه دولت، هر سه دهکده گردشگری استان در کنار سواحل، ایجاد می‌شوند گفت: از ظرفیت ساحلی بودن این طرح‌ها، برای توسعه ورزش‌های ساحلی و آبی نیز استفاده خواهد شد که در شرح خدمات طرح مشاورین این دهکده‌ها پیش‌بینی شده است.

باستی افزود: عملیات اجرایی این بخش که در دستور کار جدی سال ۹۴ است توسط دولت انجام می‌شود و برای سایر طرح‌های توجیه‌پذیر نیز فرصت سرمایه‌گذاری به متقاضیان بخش خصوصی داده می‌شود.

وی اضافه کرد: مکانیزمی برای ارائه درخواست‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در دهکده‌های گردشگری استان راه‌اندازی خواهد شد تا فرصت برابر برای استفاده از این فضا در اختیار سرمایه‌گذاران قرار بگیرد.

رعایت مسائل زیست محیطی در دهکده های گردشگری بوشهر

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر تاکید کرد: یکی از مسائل بسیار مهم در راه‌اندازی دهکده های گردشگری، رعایت مسائل زیست محیطی و برهم نخوردن اکوسیستم سواحل دریا در اجرای این پروژه‌ها است که علی‌رغم برخی انتقادات مطرح شده، نگاه و رویکرد استان این است که هیچ مخاطره زیست محیطی در این پروژه‌ها اتفاق نیافتد.

باستی با اشاره به فعال‌بودن پروژه دهکده گردشگری بوشهر و پیشرفت فیزیکی بیشتر آن نسبت به سایر دهکده‌های گردشگری استان، ابراز داشت: مکان‌یابی این پروژه به گونه‌ای است که ساحل جدیدی به سواحل بوشهر افزوده می‌شود.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/01/01/IMG16001938.JPG

ایجاد ساحل جدید در عرصه شرقی بوشهر

وی ادامه داد: ساحل فعلی بوشهر از ضلع شمالی آغاز و به سمت جنوب، منتهی می‌شود و ساحل جدید در عرصه شرقی شهر بوشهر افزوده خواهد شد.

معاون امور عمرانی استاندار بوشهر خاطرنشان کرد: در انتهای سال گذشته با استفاده از تسهیلات سفرهای نوروزی، تدابیری برای بهبود فضای خدماتی مانند سرویس‌های بهداشتی و دوش‌های ثابت و سیار برای مهمانان، بهسازی و پاکسازی سواحل، پیش بینی شد که تقویت ارائه این خدمات در دستور کار است.

باستی اظهار داشت: بهسازی و پاکسازی سواحل در دستور کار شهرداری‌های ساحلی استان است که با تدابیر پیش‌بینی شده، اجرا شده‌اند و انجام بهتر آن با نظارت دفتر فنی استانداری بوشهر ادامه خواهد داشت تا سواحل استان از بهترین شرایط ممکن و نظافت و تمیزی حداکثری برخوردار باشند.

گردشگری ساحلی در استان توسعه می‌یابد

استاندار بوشهر نیز در این زمینه با اشاره به ظرفیت‌های بالای گردشگری در استان بوشهر اظهار داشت: یکی از مهمترین برنامه‌های توسعه‌ای استان بوشهر، ساخت و توسعه زیرساخت‌های گردشگری به ویژه در سواحل استان بوشهر است.

مصطفی سالاری با اشاره به ساخت دهکده گردشگری در ورودی شهر بوشهر، ادامه داد: در این دهکده گردشگری زیرساخت‌ها فراهم می‌شود و سپس طرح‌های بازی‌های آبی و دریایی، رستوران و هتل، تفریحات و سرگرمی‌های مختلف ایجاد و راه‌اندازی می‌شود.

وی به استفاده از سرمایه‌گذاران بخش خصوصی در توسعه گردشگری ساحلی استان بوشهر اشاره کرد و افزود: تمام الزامات زیست‌محیطی در دهکده گردشگری بوشهر رعایت شده و مورد تاکید است.

استاندار بوشهر گفت: از همه ظرفیت‌های برای توسعه گردشگری استان بوشهر استفاده خواهیم کرد و یکی از مهمترین برنامه‌های ما، گردشگری ساحلی و ایجاد تفریحات آبی و ساحلی است.

http://media.mehrnews.com/old/Original/1393/01/01/IMG16001813.JPG

گردشگری استان بوشهر از انحصار نوروز خارج شود

ظرفیت‌های بالای استان بوشهر در بخش سواحل و دریا تاکنون به خوبی مورد استفاده قرار نگرفته است؛ دولت و مدیریت ارشد استان بوشهر عمی جدی برای توسعه گردشگری در استان بوشهر دارند و در این راستا دهکده‌های گردشگری در نقاط مختلف استان بوشهر ساخته خواهند شد.

ایجاد دهکده‌های گردشگری متعدد می‌تواند زمینه ساز توسعه توریسم در استان باشد ولی باید به گونه‌ای اقدام شود که این دهکده‌های گردشگری تکمیل شوند و زیرساخت‌های مورد نیاز به صورت کامل اجرا شود؛ حتی اگر تنها یک دهکده آغاز و تکمیل شود.

هم‌اکنون گردشگری در استان بوشهر تنها به ایام نوروز منحصر می شود و در دیگر روزهای سال، به ندرت شاهد حضور گردشگران در استان هستیم. کمبود زیرساخت‌های گردشگری و هتلینگ و . . . از مهمترین عوامل عدم‌حضور گردشگران در دیگر ایام سال است.

گزارش: حسین غلامی- بتول سهرابپور

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۰۷
انجمن حامیان محیط زیست

گسترش توریسم

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی