انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

تالاب حله:منطقه حفاظت شده تالاب حله در نوار ساحلی  شهرستان بوشهر قرارگرفته است.این تالاب از به هم پیوستن دو رودخانه دالکی وشاپور ایجاد شده است که عمده آب آن از طغیان این دورود درفصل بارش می باشد واین تالاب دراثر طغیان رودحله که از به هم پیوستن دورود اشاره شده در سال۱۳۴۲ بوجود امده است . وسعت منطقه حفاظت شده حله به ۴۲هزار و ۶۰۰هکتار می‌رسد که یکی از زیباترین مناظر طبیعی سواحل جنوبی کشور است. ۲۰هزار هکتار از منطقه حفاظت شده حله تالابی است و رودخانه دائمی حله منبع تامین آب این تالاب و منطقه است. درحاشیه رودخانه و تالاب حله انواع گیاهان آبزی رویش یافته وچراگاه مهمی برای جانواران و پرندگان آبزی و کنار آب چرایجاد کرده‌است .

دربازدید به عمل امده گروهی مشتکل ازاعضای انجمن (اقایان طیاری،خواجه،بوشکانی) به همراهی و لیدری آقای محمد پاپری زارعی از محیط بانان منطقه حفاظت شده تالاب حله از منطقه بازدید نموده اند که شرح گزارش به شرح ذیل به سمع می رسد.

اکیپ درساعت 6 بامداد مورخ 5-4-94 به منطقه وارد شده ودر قسمت جاده پشت پاسگاه اقدام به پیاده روی در حواشی وداخل تالاب نمودند که در این پایش پرندگانی از قیل حواصیل سفید بزرگ،حواصیل خاکستری ،اگرت کوچک،سلیم کوچک،شبگرد،زنبورخوارگلوخرمایی،چوب پا،جکاوک کاکلی،پرستوی خزری،پرستوی کوچک،بوتیمار ،حواصیل زرد.... و رد پای پستاندارانی از قبیل گرگ، گربه وحشی ، گراز دیده شده که نشان از تنوع زیستی مناسب تالاب می باشد اما متاسفانه به دلیل خشک سالی وسدسازی در مسیر رودخانه های تامین کننده آب تالاب وعدم رهاسازی آب  دراین زمان لازم قسمت های عمده ای ازتالاب از نظر کم ابی به شدت در معرض خطر می باشد و قسمتهای از آن نیز دچار خشکی شده است واین عدم تامین اب اکوسیستم پویا وتنوع زیستی در معرض خطر ان را به شدت تهدید می کند .درادمه مسیر در ساعت 9 بامداد به سمت منطقه فراکه حرکت کرده وازاسکله تازه تاسیس در محل بازدید به عمل امده که متاسفانه به دلیل عدم جمع اوری زباله های حاصل از حضور نگهبان محل وتردد صیادان محلی این محل زیبا دچار الودگی در سطح اسکله شده بود که اگر تمهیدی برای آن در نظر نگرفته شود موجب گستردگی ونازیبا شدن بیشتر این محل می گردد.

                                                                             

البته از دیگر مشکلات موجود می توان عدم اجرای تعهد فنس   کشی در حواشی جاده عبور کننده از تالاب ونصب تابلو های عبور حیات وحش ودر نظر نگرفتن کریدورهای عبوری مناسب جهت حیات وحش می باشد که منجر به تلفات غیر قابل جبران به اکوسیستم در خطر منطقه می گردد.

تشکر فراوان از جناب محمد پاپری بابت تصاویر و گزارش ارسالی

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۴/۱۱
انجمن حامیان محیط زیست

تالاب حله

نظرات  (۱)

سلام
یه پیشنهاد فوق العاده 
برای افزایش بازدید کننده های خود و اینکه بلاگ شما در سطر اول نتایج گوگل پیدا شود پشنهاد میکنم با بلاگ ما با آمار 1.600.000 بازدید کننده تبادل لینک کنید
به همین منظور لینک مارار در پیوند های بلاگ خود قرار دهید و سپس به ما از طریق بلاگ ما ( teamandroid.blog.ir ) یا ایمیل اطلاع دهید تا لینک شما را در قالب بلاگ خور قرار دهیم .
ممنون

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی