انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

۱ مطلب در آذر ۱۳۹۴ ثبت شده است

مهران فقیه

پارک‌های ساحلی در شهرهای مجاور دریا یکی از بهترین تفریحگاه‌های مردم محسوب می شود. ازاینرو در فصل گرم سال اقشار مختلف مردم پیر و جوان زن و مرد در سواحل برای لذت از یک ورزش سالم و نشاط برانگیز  به شنا می پردازند. برای مردم شنا ورزشی است که هیجان و اضطراب را کاهش داده، عضلات را قوی و محکم کرده و بدن را نرم و انعطاف پذیر می سازد و باعث می شود که فرد انرژیی بیشتری برای انجام کارهای روزانه خود کسب کند. به جرات شنا در سواحل بوشهر را می توان یکی از بهترین جاذبه های گردشگری شهر بوشهر عنوان نمود. در بوشهر شهروندان و گردشگران به سواحل با بافت ماسه ای علاقه زیادی دارند و به طور سنتی در این مکان ها بیشتربه شنا می پردازند، شناگاههای که با نامهای باسیدون، اسکله جفره، پارک شغاب، پارک ریشهر، پارک لیان و بندرگاه، برای شناگران شناخته شده است. از قضا در نزدیکی اکثر این شناگاهها لوله های بزرگ کانال های جمع آوری آب های سطحی وارد دریا می شود. لوله هایی که هر کدام حاوی مواد بسیار خطرناک و آلوده برای دریا هستند و به طبع این مواد آلاینده شامل آلودگی های میکروبی بوده و ناراحتی‌ها و امراضی که آلودگی‌های میکروبی به همراه می‌آورند عمدتا عفونت‌های گوارشی، تنفسی و ناراحتی‌های باکتروآرتریت، عفونت‌های گوش، چشم، و ناراحتی‌های پوستی از دیگر عوارض آب‌های آلوده به میکروب هستند و حتی ممکن است تنفس را با مشکل مواجه کنند. بر اساس بررسی های انجام شده بیشترین دلایل آلودگی شناگاه های شهر بوشهر ورود فاضلاب در این کانال هاست که تقریبا درصد زیادی از این فاضلاب از یک انشعاب از فاضلاب منزل ساکنین محل های ساحلی شهر بوشهر نشات گرفته که فاضلاب انسانی منازل خود را به این کانالهای جمع آوری آب های سطحی متصل می نمایند و در  نهایت فاضلاب های آلاینده که گاه کشنده ترین سم ها را دارا می باشد وارد دریا می شود. این فاضلاب موجب آلوده شدن کرانه های ساحل، محل های شنا، ماهی گیری و کاهش کیفیت آب دریا شده و نیز باعث بروز مشکلات و مخاطراتی برای سلامتی انسان ها می شود. استفاده از آبهای تفریحی شناگاه های آلوده به انواع میکروب با مخاطراتی برای استفاده کنندگان همراه است به همین دلیل پایش میکروبی آب های ساحلی و انجام آزمایش های باکتریولوژیکی در تمام سال و یا هنگام بهره برداری از شناگاه ها و تجزیه و تحلیل نتایج و تطبیق آن با حدود مجاز و استانداردها از نظر بهره برداری از شناگاه های مختلف اهمیت زیادی دارد. هر چند آلودگی های وارده به دریا متغیر است ولی همین میزان هم کافی است تا مدیران حفاظت محیط زیست و دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به صراحت آلودگی شناگاههای سواحل شهر بوشهر را تایید نموده و در مواقعی مردم را از شنا کردن در این آبها منع نمایند.

 

به نظر میرسد اولویت با اقدامات مثبت اداره آب و فاضلاب بوشهر است که با تکمیل شبکه فاضلاب شهر بوشهر دیگر جای هیچ بهانه ای را برای سودجویان باز نمی گذارد. در قدم بعدی این اداره با همکاری شهرداری همانند شهرهای دیگر با متخلفانی که فاضلاب منزل خود را به کانالهای جمع آوری آب های سطحی متصل می کنند برخورد قاطع نماید.

از طرف دیگر شهرداری با ایجاد شناگاههای دور از محل های ورود فاضلاب به دریا و مدیریت بهداشتی این شناگاههای، رتبه بندی شناگاه ها به منظور آگاهی همه مردم و دادن حق انتخاب به آنان، اطلاع رسانی به شناگران، الزامات قانونی و نظارت بر اجرای آن، استقرار امکانات بهداشتی مناسب همچون دوش آب، تامین آب آشامدنی سالم، تفکیک ورزش های دریایی و خطرساز(قایق های تفریحی و جت اسکی و ...) از محل شناگاه، حضور ناجیان غریق حرفه ای در این شناگاهها، تامین قایق های امداد و تجهزات پزشکی مناسب برای مواقع اضطراری می تواند شناگاههای استاندارد را ایجاد نموده و طمع شیرین شنا را برای شهرواندان و گردشگران دوچندان نماید.


۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۸ آذر ۹۴ ، ۱۱:۴۵
انجمن حامیان محیط زیست