انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

کپنهاگ سبزترین شهر جهان نام گرفت…

دوشنبه, ۲۴ فروردين ۱۳۹۴، ۰۳:۰۵ ق.ظ

شهری که حمل و نقل عمومی کارآمد دارد، فضاهای سبز زیبا و در دسترس همگان دارد و از نیروی طبیعت برای تامین انرژی خود بهره برداری می کند، یک آرمانشهر فانتزی نیست، بلکه پایتخت دانمارک است…

به تازگی شاخص اقتصاد سبز جهانی کپنهاگ را با امتیاز کامل ۱۰۰ به عنوان سبزترین شهر جهان برگزیده است.
مقامات اقتصاد سبز جهانی در اظهارنامه خود نوشته اند: «دانمارک به طرز سختگیرانه ای احکام و قوانین خود را برای توسعه شهر سبز از طریق استراتژی ها و تاکتیک های متنوع به کار بسته است.»

اینک شهر کپنهاگ رهبر جهان در طراحی و برنامه ریزی شهر سبز، ابداع حمل و نقل پیشرو و فناوری پاک محسوب می شود. در حالیکه بسیاری در جهان لاستیک ها را می سوزانند و آب را هدر می دهند، این شهر نقشی را به عنوان یک مدل برای پیشرفت و مسوولیت زیست محیطی ایفا می کند.
پایتخت دانمارک به خاطر فضاهای سبز وسیعش مشهور است. شهروندان به محوطه های سبز شامل باغ های شهری دسترسی دارند.

ایجاد باغ در پشت بام ساختمان ها در این شهر محبوبیت زیادی دارد و این باغ ها ایستگاه هایی را برای پرندگان مهاجر و حشرات ایجاد می کند. به علاوه باعث ارتقای کیفیت هوا می شود و با کاستن از سرعت جاری شدن آب باران مانع از بروز سیل می گردد.
کشاورزی و کشت و کار شهری در میان شهروندان کپنهاگ محبوب است. تولید مایحتاج غذایی در منزل موجب کاهش نیاز به واردات محصولات و درنتیجه کاستن از میزان انتشارات کربنی می شود. به علاوه گامی به سوی پایداری شهر است.

یکی از اهداف شهر کپنهاگ رسیدن به شهری فاقد کربن در سال ۲۰۲۵ است. از این رو مسوولان این شهر این هدف را با جایگزین کردن منابع انرژی زغالی با منابع انرژی زیستی، حمایت از فضاهای سبز و به کارگیری فناوری گرمایشی و سرمایشی هوشمندتر دنبال می کنند.

کپنهاگ از معدود پایتخت های جهان است که از شیرهای آب شهری آن می توانید آب پاک و آشامیدنی بنوشید. این مهم به واسطه تصفیه ساده آب و مدیریت کارآمد آب بدست آمده و به شهروندان در مورد سالم بودن آب اطمینان می دهد.

مقامات شهر یک فناوری رخنه یاب در سراسر شبکه لوله های آب شهر به کار گرفته اند به طوریکه هدررفت آب را به حداکثر یعنی ۸ درصد می رساند. در برخی از شهرها هدر رفت آب به دلیل نقص در لوله کشی تا ۵۰ درصد می رسد.
بدون شک، کپنهاگ شهری برای دوچرخه هاست. سیستم حمل و نقل دوچرخه آلودگی هوا، تصادفات و راه بندان ترافیکی را کاهش می دهد هرچند موجب تراکم دوچرخه ها می شود. کپنهاگ مصرانه با این مسائل روبرو شد و پارکینگ های دوچرخه و دسترسی های دوچرخه را برای شهروندان آسان کرد.

توسعه دهندگان شهری مسیر دوچرخه سواری مارشکلی را طراحی کرده اند که دسترسی مابین بزرگراه ها را فراهم می کند و پلی برای دوچرخه سواران است که بدون برخورد با مسیرهای پیاده رو و سواره رو آنها را از ترافیک جاده ها در امان می دارد. برنامه حمل و نقل این شهر بر اساس یکپارچه سازی متمرکز شده است.

مسیرهای مجزای دوچرخه سواری، آنها را از اتومبیل ها و اتوبوس ها جدا می کند و تنها یک بلیط می تواند برای سوار شدن بر مترو، قطار یا اتوبوس به کار رود. فناوری نیز دسترسی به حمل و نقل عمومی را آسان کرده است. به طوریکه امکان خرید بلیط قطار، مترو و اتوبوس از طریق پیامک فراهم شده است.
پانزده سال پیش آب های اطراف کپنهاگ چیزی بیشتر از سرریز آب های تلف شده نبودند. اما امروز این منابع آب گردشگاه هایی برای گذران اوقات فراغت در تابستان هستند.

کپنهاگ بالاترین نرخ تولید انرژی الکتریکی از باد را در جهان داراست. توربین های بادی ۲۲ درصد از انرژی مورد نیاز شهر را تامین می کنند و مسوولان شهر امیدوارند این میزان در سال ۲۰۲۰ به ۵۰ درصد برسد. به علاوه مزرعه های باد این شهر سالانه ۲۳۲ تن انتشارات دی اکسید سولفور و ۶۸ هزار تن انتشارات دی اکسید کربن را از شهر می زداید. البته وقتی نخستین بار این توربین ها نصب شد مردم شهر نگران سروصدا و ظاهر آنها بودند اما پس از آنکه مزایای این تکنولوژی را درک کردند ۹۱ درصد آنها از افزایش تعداد توربین ها حمایت کردند.
شاید رویکرد کپنهاگ برای همه شهرهای جهان مناسب نباشد اما حقیقت این است که دانمارک شادترین کشور بر کره زمین است.

 

All that is interesting

imna

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۱/۲۴
انجمن حامیان محیط زیست

شهر سبز

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی