انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

گناوه - ایرنا- وفور ماهی 'بیاح' در آبهای ساحلی بندر گناوه و افزایش میزان صید این نوع آبزی فصلی موجب کاهش صد درصدی قیمت آن در بازار شد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، قیمت ماهی بیاح در روزهای اخیر از 60 هزار ریال به 30 هزار ریال کاهش یافته و در ساعت هایی از روز که بازار گناوه از این نوع آبزی اشباع می شود هر کیلوگرم 20هزار ریال نیز فروخته می شود.

ماهی 'بیاح' یکی از گونه های آبزیان خلیج فارس است که در فصل بهار و پائیز بصورت گله ای به آبهای ساحلی مهاجرت می کند و در سواحل توسط صیادان محلی به روش سنتی صید می شود.

وسیله صید این نوع آبزی نوعی تور است که در زبان محلی به 'کرف' معروف است و در زمان وفور این ماهی در آبهای ساحلی صیادان در هر مرحله از صید می توانند 50تا 100کیلو گرم صید کنند.


در فصل پائیز برای صید ماهی بیاح علاوه بر استفاده از تور کرف از نوعی تور انتظاری نیز استفاده می شود که صیادان هنگام غروب آن را در آبهای ساحلی و درمسیر حرکت این نوع آبزی قرار می دهند و صبح روز بعد ماهی های به دام افتاده را جمع آوری می کنند.

مدیرعامل تعاونی صیادان گناوه دوشنبه درگفت وگو با خبرنگار ایرنا گفت:این ماهی خوشمزه وسرشار از اومگا 3 که همه ساله در ماههای فروردین واردیبهشت درفصل بهار و مهر وآبان درفصل پاییز برای تخم ریزی به آبهای کم عمق سواحل بصورت دسته جمعی کوچ می کند براحتی در دام صیادان گرفتار می شود.

عبدالله بویراتی افزود: کوچ ماهی بیاح درسواحل هرساله یکسان نیست وبستگی به شرایط آب وهوایی دریا وتنش های اقلیمی دارد که در برخی سال ها کوچ این نوع آبزی اندک و دربرخی سالها نیز بسیار زیاد است.

یک صیاد گناوه ای هم گفت: حاصل دوساعت تلاش خود وهمکارش دراستفاده از تور کرفی درآبهای ساحلی بندر گناوه برای صید ماهی بیاح حدود 100 کیلوگرم بوده که این میزان صید در یک روز نسبت به دو سه سال اخیر کم سابقه است.

میثم خدری افزود: افزایش میزان صید ماهی بیاح موجب وفور ماهی وبه تبع آن کاهش نرخ آن دربازار ماهی فروشان این بندر شده است .

برخی افراد نیز که بصورت تفریحی اقدام به صید این نوع آبزی می کنند می گویند: درچند روز اخیر میزان صید بیش از نیاز مصرف است که برای جلوگیری از تلف شدن مقدار ماهی صید شده مازاد خود را بصورت حراجی دربازار به فروش می رسانند ومقداری از آن بصورت رایگان دراختیار فامیل وهمسایگان قرار می دهند.

بندر گناوه در شمال استان بوشهر یکی از بنادر جنوب کشور است که همه ساله هموطنان زیادی از استانهای مرکزی کشور برای خرید ماهی و میگو به این بندر سفر می کنند.

3035/1656

موافقین ۰ مخالفین ۰ ۹۴/۰۳/۱۱
انجمن حامیان محیط زیست

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی