انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن مردم نهاد حامیان محیط زیست استان بوشهر

انجمن حامیان محیط زیست استان بوشهر

۲ مطلب در مهر ۱۳۹۴ ثبت شده است

سلام بوشهر- سرویس محیط زیست: این روزها زمزمه خروج گروهی آهوان از جزیره خارگ به دغدغه ای برای حامیان واقعی محیط زیست تبدیل شده است. کارشناسان محیط زیست معتقدند جمعیت حال حاضر که حدود 500 راس سرشماری شده بیش از سه برابر ظرفیت فعلی جزیره ی خارگ است و باید چاره ای اندیشید. این کارشناسان جراحی بیولوژیک را چاره ی کار می دانند تا با تعدیل جمعیت این آهوان بتوانند از خطرات ذکر شده جلوگیری کنند.

به گزارش سلام بوشهر؛ جزیره ی خارک، این در یتیم و بی همتای خلیج فارس، با درازای 8 کیلومتر طول و پهنای 4 کیلومتر  و مساحتی افزون بر 34 کیلومتر مربع، یکی از مهمترین جزایر ایرانی در گستره ی آبی خلیج فارس از منظر تاریخی، طبیعی و اقتصادی است.

ساحل مرجانی، حضور آهوان و جست و خیز و غزال های دوان وتنوع بالای آبزیان و گونه های درختی بی نظیر و کهنسال ،همه و همه این جزیره را به دردانه ای درنشان در دل دریای پارس تبدیل کرده است.

دردانه ای که بزرگترین پایانه ی نفتی را بر کرانه ی آبی خود در آغوش گرفته است و برگ برگ تاریخ آن در دهه ی شست خورشیدی نشان از حماسه ها و دلاوری ها و ایثارگری شهیدان جان بر کف و مردمان رادمرد آن جزیره دارد.

از دیگر سو، توسعه ی صنایع پتروشیمی، استقرار شرکت فلات قاره و سایر صنایع مرتبط با نفت این جزیره را به منطقه ای صرفاً صنعتی تبدیل نموده که این روند صنعتی شدن چالش های متعدد محیط زیستی را برای ساکنان و حیات وحش آن منطقه ایجاد کرده است. یکی از مهمترین گونه های حیات وحش جزیره ی خارگ آهوان جزیره است. آهو ، با اندامی متوسط که ترجیح می دهد در دامنه‌ های واقع در دشت‌های مسطح زندگی کند. در حال حاضر بیشترین جمعیت در پارک ملی بمو در فارس ،پارک ملی گلستان و مناطق حفاظت شده بیدوئیه در کرمان ،کالمند در یزد ،شیر احمد در خراسان رضوی، موته اصفهان، سهرین در زنجان، مند وجزیره خارگ در بوشهر وجود دارد. حفاظت دامداری گونه، تغذیه دستی و تهیه آب و غذای سالم توسط محیط بانان سخت کوش، عدم وجود دشمن طبیعی در جزیره، و فرهنگ غنی محیط زیستی ساکنان جزیره باعث رشد چشمگیر جمعیت غزال تیزپای جزیره شده که این رشد جمعیت علاوه بر بهم زدن تعادل جمعیت آهوان در جاهایی باعث معضل محیط زیستی از قبیل تراکم بالای جمعیت، کمبود زیستگاه، بروز و شیوع بیماری های مشترک با سایر دام ها، حضور ناخواسته در مناطق ممنوع و تاسیسات نفت، تصادف با خودروها و حضور در مناطق مسکونی باعث مرگ و میر این جانداران شده.

با این وجود این روزها زمزمه خروج گروهی این موجود زیبا و جذاب از جزیره به دغدغه ای برای حامیان واقعی محیط زیست تبدیل شده است. کارشناسان محیط زیست معتقدند جمعیت حال حاضر که حدود 500 راس سرشماری شده بیش از سه برابر ظرفیت فعلی جزیره ی خارگ است و باید چاره ای اندیشید. این کارشناسان جراحی بیولوژیک را چاره ی کار می دانند تا با تعدیل جمعیت این آهوان بتوانند از خطرات ذکر شده جلوگیری کنند.

ولی آیا مهاجرت اجباری آهوان تنها راه حل است!!؟

به عقیده نگارنده محدودیت فضا و تنگ شدن عرصه اصلی ترین علت این معضل است سایر عوامل از قبیل آلودگی های محیط زیستی شرکت های مستقر در جزیره وضعیت را به مراتب وخیم تر کرده و بار بیشتری بر سازمان محیط زیست وارد نموده استولی خروج آهو هم تنها راهکار موجود نیست بلکه جنبه ی منفی اجتماعی موضوع باعث نگرانی های برای دوستداران و اهالی جزیره می شود.

بدیهی است هر چند بنظر می رسد با توجه به مشکلات کنونی، محیط زیست چاره ای جز خروج درصدی از آهوان از جزیره نداشته است لیکن نگارنده پیشنهاد می کند شرکت نفت و سایر صنایع مستقر در جزیره خارک نسبت  به مسوولیت های اجتماعی خود در قبال آلودگی های ایجاد شده، بسیار مسئولانه تر عمل نمایند و ضمن تثبیت مرز معین و مناسب برای زیستگاه آهوان در جزیره خارگ با ایجاد سازوکارهای مناسب نسبت به نصب تابلوهای هشدار دهنده برای وسایل نقلیه باعث کاهش تصادفات شده، ظرفیت استاندارد زیست آهوان در این زیستگاه را بالاتر بردند و جمعیت پایدارتری از حیات وحش را در خود جای دهد و دیگر شاهد مهاجرت اجباری غزال ها از جزیره نباشیم و غزل خداحافظی آهوان تیزتک خارگ را نشنویم و نخوانیم!

(مهران فقیه)

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۱۳:۳۶
انجمن حامیان محیط زیست

سلامت نیوز:در تازه ترین اقدام،شهرداری بوشهر در محور جاده ساحلی اقدام به خاک ریزی و پر کردن دریا کرد.
به گزارش سلامت نیوز در روزهای اخیر تصاویری از فعالین محیط زیست استان بوشهر به سلامت نیوز رسید و همانطور که در تصاویر مشخص است تعداد زیادی ماشین سنگین در حال ریختن نخاله برای پر کردن ساحل و مسطح کردن انها توسط لودر با هدف استحصال غیر مجاز سواحل و دریا می باشند


این فعالین محیط زیست ادعا دارند که این اقدامات در مقابل چشمان اداره کل محیط_زیست استان بوشهر صورت گرفته ولی هیچ گونه عکس العمل قاطعی درجهت پیگیری در مراجع قضایی صورت نگرفته تا این لحظه عدم قاطعیت موجب شروع به کار مجدد این استحصال گردیده است.
به گزارش سلامت نیوز، فعالین معتقدند که استحصال غیر مجاز توسط شهرداری صورت می گیرد و چند هفته پیش نیز توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان بوشهر کار متوقف می گردد و پرونده به قاضی کشیک ارجاع می شود ولی پیگیری قاطعی نشده است.
سلامت نیوزعکس/بی توجهی مسئولین به دریاخواری در بوشهر

۰ نظر موافقین ۰ مخالفین ۰ ۰۲ مهر ۹۴ ، ۱۰:۰۱
انجمن حامیان محیط زیست